Aft Oluşumu ve Nedenleri ?

aftAft oluşumunun sebepleri nelerdir ?

Halk arasında ağız yarası olarak geçen aft , ağız için de sıklıkla görülmektedir . Bu yaralar toplum içinde her 5 kişinin birinde görülmektedir . Bu yaraların oluşumunun sebepleri daha tam olarak bilinmese de aft oluşumunun çeşitli nedenleri bilimsel olarak açıklanmıştır .
Aft oluşumu, yanlış ve sert diş fırçalama , yanak ısırma sonucu da oluşabilmektedir . Kişilerin çikolata , kahve yüksek asitli ve baharatlı gıdalara karşı hassasiyetlerinin olması aft oluşumunu doğrudan etkileyen etkenler arasındadır .
Yapılan klinik çalışmalarına bakıldığında demir , folik asit , B12 ve çinko gibi vitamin ve mineral eksikliğinin de aft oluşumuna sebep olduğu bilinmektedir . Tüm bunların yanında regl dönemindeki hastaların hormonal değişiklikleri de aft oluşumunu tetiklediği bilinmektedir .
Tüm bunların yanında yanak ısırılması ve yemek yerken dikkat edilmemesi aft oluşumuna sebep olmaktadır . Bunun önüne geçmek için sıcak gıdalardan olduğunca uzak durulmalıdır . Ortodonti tedavilerde kullanılan diş tellerine de dikkatli olmakta fayda bulunmaktadır .
Tel kullanıma ve temizliğine dikkat edilmediği taktirde teller arasında enfeksiyon oluşabilmektedir . Vücudumuzun bağışıklık sisteminin doğrudan etkileyen kronik rahatsızlıklarında bu ağız yarasının oluşumuna sebep olduğu bilinmektedir . Ağız yaralarınız hakkında detaylı bilgi almak için hekiminize danışmanız tavsiyemizdir . Yıl içerisin de 3 yada daha fazla ağız yarası oluşması durumunda mutlaka hekiminize danışıp ağız içerisinde oluşan yarayı tetikleyen etkenleri öğrenmelisiniz .

Aft oluşumu nedir ?

Aftın diğer adı aftöz ülserdir . Ağız içinde oluşan ağrılı yaralara verilen genel isimdir . Ortası beyaz , kenarlı ise kırmızıdır . Dilde , diş etinde , damakta ve ağızın hassas bölgelerin de görülmektedir . Kişinin bir şeyler yiyip içmesine engel olduğu gibi konuşurken acı çekmesine de sebep olabilmektedir . Yarattığı hassasiyet ve acı hissinden hastanın gülümsemesini bile etkileyebilmektedir . Ağız hastalıkları incelendiği taktirde en sık görünen rahatsızlığın aft olduğunu söylemek yanlış olmaz .
Halk arasında ağız yarası olarak adlandırılan aft , istatistik verilere göre toplumun %20 ‘ sinde görülmektedir . Ayrıca kadınlarda daha sık görüldüğünde bilinmektedir . Bu oluşumunun çeşitli sebepleri olmakla beraber acı ve yanmaya neden olan hastanın günlük yaşantısı olumsuz etkileyebilmektedir .
Bu hastalığın teşhisi için doktora başvurmak gerekebilir . Çünkü oluşan hastanın yaşı , ağız içinde ki yaranın yapısı ve ne kadar sürdüğü gibi faktörlerin doktor tarafından değerlendirilmesi oldukça önemlidir . Aft bulaşıcı bir hastalık değildir .
Ağızın tek bir bölümünde görülebildiği gibi birden fazla noktasında da görülebilmektedir . Genellikle kısa sürede iyileştiği bilinse de derin aftların iyileşmesi 1 – 1 , 5 ayı bulabildiği görülmektedir . Çoğunlukla oluşma düzeni olmayan bu yara, birkaç hafta içerisin de iyileşebilir . Oluşumunu etkileyen durumların incelenip duruma göre hareket edilmesi gereken bir rahatsızlık çeşididir .

Aft çeşitleri nelerdir ?

Aft oluşumunun 3 çeşidi bulunmaktadır . Bunlar minör , majör ve herpetiform olmak üzere üçe ayrılmaktadır .

• Minör aft : Birkaç mm olan küçük ağız yaralarıdır . En yaygın görülen ağız yara çeşididir . Tek ya da çok sayıda görülebilen bu ağız içi yara çeşidi hastaların %85’inde görülmektedir . Genelde yüzeyseldir ve birkaç hafta da geçebilmektedir . Ve iz bırakmazlar .
  • Majör aft : Minör aftlara kıyasla daha büyük olan majör aft , 1 cm den büyüklerdir . Şekilleri ise düzensizdir . Majör  görülme olasılığı düşük olan bir ağız yarası çeşididir . İyileşme süreleri minör aftlara göre daha uzun sürelidir . Ortalama 2 – 6 hafta arası sürmektedir . Majör aft hastanın sosyal yaşamını etkilemektedir . Çünkü oldukça ağrılı ve acılı ağız yaralarıdır . Yutma ve konuşma zorluklarına sebebiyet verebilmektedir .
  • Herpetiform aft : Yapısı uçuğa benzetilmektedir . Boyutları oldukça küçük olan herpetiform aft , 1 – 2 mm boyutlarına ulaşabilmektedir . Çoklu olarak oluşmaktadır . Bulaşıcı değildirler ve kadınlarda oluşma oranı daha yüksektir . Oldukça ağrılı olan herpetiform aftlar , ağızın her yerin de çıkabilir ve çoklu olarak çıkan ağız yaraları birleşme eğilimindedir . İyileşme süreleri değişkenlik göstermesiyle birlikte 7 – 10 gün arasındadır . Herpetiform aftlar yara izi bırakmadan iyileşmektedir.

Ağızda oluşan aftlara ne iyi gelir ?

Aftın bir çeşit ağız ülseri olduğu bilinmektedir . Görünümleri değişik olabilmektedir . Genel olarak dudağın iç tarafında , yanakların iç kısmında ve damakta meydana gelmektedir . Bu tür yaralar oluşmadan önce oluşacak olan bölge de kızarıklık ve yanma hissi uyandırır . Ağız içerisinde hassasiyete neden olur . Yemek yeme ve konuşurken güçlük yaşanmaktadır . Bundan dolayı hayat kalitesini doğrudan etkileyen bir rahatsızlıktır .
Toplumda çeşitli sebeplerle sık sık görülmektedir . Bu sebepler kontrol altına alındığı taktirde bu oluşumun önüne geçilmiş olacaktır . Hiçbir tedavi uygulanmadığında bile geçebilen bu yara , tedavi uygulandığında kısa sürede geçebilmektedir . Ağız yarası oluşumunda dikkat edilmesi gereken bir takım şeyler bulunmaktadır . Çok sıcak yiyecek ve içeceklerden bir süre uzak durulmalıdır . Bu durumda yakıcı ve tahriş edici içecekler de ağız yarası yayılımını da arttırmaktadır . Ağız yarası oluştuğu dönem de bu tür içeceklerden uzak durulması tavsiyemizdir .
Ağızında aft bulunan kişi bir şeyler yedikten sonra ağızını mutlaka temizlemelidir . Fakat kullandığı diş ve ağız bakım ürünlerine dikkat etmesi gerekmektedir . Ağız bakım ürünlerinin sülfat içermemesi son derece önemlidir . Ağız yarası oluştuğu zaman ağzı tuzlu ya da karbonatlı su ile çalkalamak süreci hızlandırabilecek etkenlerden biridir .

Aft Nasıl Geçer ?

Aftların tedavi uygulanmadığında bile kolayca geçtiği bilinmektedir . Bu süre 7 – 15 gün arasında değişkenlik göstermektedir . Fakat sürecin hızlandırılması istenildiği zaman tedavi planlanması yapılması gerekmektedir . Bu tedavi süresinde amaç hastanın ağız içindeki yanma ve acı hissinin azaltmak ve tekrardan oluşacak bu hastalığın önüne geçmektir .
Tedaviye başlandığı günden itibaren kısa süre için de sonuç alınmaya başlanır . Ağrı azalmaya başlar ve yara küçülür. Bu tedavilerin başında yara yüzeyine uygulanan jel ve kremler gelmektedir . Bu tedavi yöntemi hem ekonomik hem de pratiktir . Hekim bu süreç içerisinde çeşitli gargara önerebilir hastanın gösterdiği reaksiyonlara göre devam eden bir süreçtir .
Bu durumdan dolayı hastada ağız yarası oluşumunun sebepleri araştırılmaktadır . Fakat bu ağrıları azaltmanın doğal yöntemleri de mevcut . Bu yöntemlerin başında sıcak ve tahriş edici gıdalardan uzak durmak gelmektedir . Alkol ve sigara tüketiminde de uzak durmak alınacak önlemlerdendir . Bunlara ek olarak günde birkaç kere karbonatlı su ile gargara oluşan aftın sonunu getirmede etkili olacaktır .