Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi

Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi, bütün yaş aralığındaki hastaları yüzün alt kısmındaki yumuşak veya sert dokuları yanak, dudak, dil, diş, çene ve çene eklemleri gibi hastalıkların teşhisini ve cerrahi tedavileri uygulayan ana bilim dalıdır. Alanında uzman hekim tarafından tedavi edilecek hastanın durumuna göre cerrahi işlemler lokal anestezi, bilinçli sedasyon veya genel anestezi uygulamalarının hangisi gerek görülürse o seçilerek ve yapılmaktadır. Genellikle bireyler ağız sorunları yüzünden de çene cerrahisine görünürler. Çene ağrısı, yiyecekleri çiğnerken ve yutarken zorlanma, çene tutulması gibi sorunları çene cerrahisi hastaları arasında en yaygın sorunlardandır. Sesli nefes alma, konuşurken zorlanma veya horlama gibi ağız açıklığının anormal şekilde kaynaklanan sorunların çözülmesi Ağız, Diş ve Çene Cerrahisinin uygulama alanı içine girer. Uygulama alanı içerisine giren diğer hastalıklar şunlardır;

Ağız Hastalıkları Cerrahisi

Ağız ve yüz çevresinde bulunan yanak, dudak, damak, dil ve diş etlerinde oluşan hastalıkların bütünüdür. Damak ve dudakta oluşan yarılmalar, ağız içinde görülen enfeksiyonları tedavi eder. Ağız hastalıkları alanında uzman hekimler tarafından tedavi edilmektedir.

Çene Kemiği Hastalıkları Cerrahisi

Eklemlerde, sinirlerde ve yumuşak dokularda görülen hastalıkların tümünü kapsamaktadır. Çene kemiğinde oluşan, kırık, çıkık ve kist oluşumu gibi hastalıkların bütünüdür.  Alanında uzman çene cerrahları tarafından tedavi edilmektedir.

Diş Hastalıkları Cerrahisi

Dişlerde ve diş köklerinde rastlanan hastalıkların tedavisini kapsar. Kırık diş onarımı, dişlerde oluşan enfeksiyonlar, diş protezi ve implant uygulamaları gibi tedavi türleri diş hastalıkları cerrahisi tarafından tedavi edilmektedir.

Çene cerrahisi nedir?

Diş hekimliğinde çene cerrahisi , ağız boşluğu , çene kemikleri , diş ve yüz dokularıyla ilgili tüm cerrahi işlemleri gerçekleştiren branştır .
Çene cerrahisinin temel faaliyetleri arasında implant cerrahisi , tümör ve kist operasyonları , gömülü ve komplikasyonlu diş çekimleri , çene kırıkları , ortodontik ve endodontik cerrahi işlemler , yumuşak – sert doku greftlemeleri , alt çene hastalıkları tedavisi ve cerrahisi bulunur .
Çene cerrahisi vakaları arasında en sık rastlanan durum gömülü 20 yaş operasyonlarıdır .

20 yaş dişleri

20 lik diş olarakta bilinen 3. Büyük azı dişleri, oluşum süresi en uzun olan dişlerdir . Genelde 17 – 25 yaş arası kadar sürer . Çenede oluşumları için yeterli yer bulunmazsa bulundukları konumlarını koruyarak gömülü kalırlar . Günümüzde gömülü diş rahatsızlığına rastlanması oldukça olası bir durumdur.

20 Yaş dişlerinin çekilmelerinde herhangi bir sorun var mıdır?

Eğer 20 yaş dişleriniz olması gerektiği konumda bulunuyorsa çürük, diş eti rahatsızlığı gibi sorunlar bulunmuyorsa 20 yaş dişlerinin çekilmemesi önerilir . Ancak bu rahatsızlıklardan biri görünüyorsa 20 yaş dişleri çekilebilmektedir .

Gömülü 20 yaş dişlerinin ileride yaşatacağı bazı problemler :

• Çevre dokularda meydana gelen enfeksiyon
  • Çürük diş
  • Komşu dişte çürük oluşumuna neden olma
  • Kistleşme
  • Diğer dişler üzerine baskı yaparak bulunmaları gereken konumlarından uzaklaştırma

Bu gibi durumlarda 20lik diş çekimi mutlaka uygulanmalıdır . Ancak gömülü ya da bulunması gereken konumda olmayan 20 yaş dişleri belirti vermemektedir. Bu gibi durumlarda muhakkak bir diş hekimine görünmeniz tavsiye edilmektedir . Uzman doktoru kararı doğrultusunda 20 yaş dişi çekilebilmektedir . Unutulmamalıdır ki yukarıda verilen durumlar her zaman görülmek zorunda değildir .

20 yaş cerrahisi

Gömülü 20 yaş dişlerinin uzman ya da bu konuda deneyimli bir hekim olması alınacak verim de büyük payı vardır . İlk muayene gerçekleştikten sonra doktorunuz genel sağlığınız hakkında bilgi edindikten sonra ağız muayenesini gerçekleştirir ve görüntüleme teknolojisiyle 20 dişlerinizin konumu ve durumu hakkında gerekli değerlendirmeleri yapar . 20 yaş dişlerinin çekiminde genellikle lokal anestezi yardımıyla yapılmaktadır . Ancak bazı durumlarda hastanın ricası üzerine sedasyon ya da genel anestezi uygulanabilmektedir . Operasyonların çoğu ağrısız ve rahat geçmektedir .

20 yaş cerrahisi sonrası sizi neler bekliyor?

20 yaş diş çekimi , cerrahi bir operasyondur ve operasyon sonrası çeşitli ağrı ve konforsuzlukların meydana gelmesi ( hafif dereceli ağrı , şişlik , hafif dereceli kanama ) gibi unsuların meydana gelmesi son derece normal bir durumdur . Bunların en sorunsuz ve hafif atlatmak istiyorsanız eğer doktorunuzun önerilerini dikkate almalı söylediği ilaçları düzenli periyotlarla kullanmalısınız . Aşırı ağrı , aşırı şişlik , aşırı kanama ( ağız dolusu ) gibi durumlarda muhakkak hekiminize gözükmelisiniz .