Ağız Kuruluğu Hakkında Bilmedikleriniz

Ağız kuruluğu nedenleri nelerdir?

Sindirim sistemimizin başlıca organı olan ağız, içinde bulundurduğu tükürük bezleri sayesinde besinlerin sindirimini kolaylaştırır ve aynı zamanda ağızda hijyenin sağlanmasına yardımcı olup ağız içinde bulunan bakterilerden kaynaklanan problemleri ortadan kaldırma gibi hayati önem taşıyan bir yapıdır. Ancak bazı durumlarda , tükürük bezleri yeterince tükürük üretemediği için ağız içinde ki nemlilik azalır. Bu durum alışılmadık bir durum olduğu için , rahatsızlık verici olmaktadır. Ağız kuruluğu denilen bu durumun sebepleri çok basit şeyler olup, ciddi hastalıkların habercisi de olabilmektedir. Şeker ya da tansiyon gibi hastalıklardan , ağız içinde oluşmuş basit bir enfeksiyona kadar pek çok olay buna sebep olmaktadır. Eğer bu problemi yaşıyorsanız dahiliye uzmanına giderek gereken testleri yaptırıp kolayca hastalığın sebeplerini öğrenebilirsiniz.

Tetikleyen hastalıklar nelerdir?

Ağız kuruluğunun sebepleri çeşitli hastalıklar olabilir. Ama hastalık ihtimalini düşünmeden önce hayat tarzınızı gözden geçirmek sizin için daha iyi olacaktır. Eğer yoğun tempoda çalışıyorsanız sürekli ağızdan nefes alıyor olabilirsiniz bu da ağız kuruluğunu tetiklemektedir. Ayrıca günde 2 litreden az su içmek sıklıkla kahve , tütün ve tütün ürünleri kullanmak bu duruma sebep olmaktadır.
Sıklıkla kullandığınız ilaçlar varsa prospektüsünü incelemenizi tavsiye ederiz. Çünkü bazı ilaçlar bu duruma sebep olabilmektedir. Bunların yanı sıra enfeksiyon kaynaklı rahatsızlıklar kistik fibröz gibi genetik olarak aileden gelen ciğerleri ve sindirim sistemini etkileyerek abu duruma neden olabilmektedir. Yüksek tansiyon şeker hastalığı anemi gibi kendini hemen belli etmeyen sinsi hastalıklar, ilk etapta ağız kuruluğu olarak kendini gösterebilmektedir.

Kendini nasıl belli eder ?

Ağız kuruluğu problemi , eğer bazı hastalıklardan dolayı kaynaklanıyorsa yan semptomlar gösterebilmektedir. Örneğin ağız içinde enfeksiyon kaynaklı ağız kuruluğu gibi. Bu durum ağız için de ve dilde renk değişimine sebep olurken dil de pürüzlenmeye de sebep olur. Beraberinde dudakların kenarlarında oluşan yaralar ve çatlaklar eşlik ediyorsa yine enfeksiyon kaynaklı ağız kuruluğu probleminden bahsedebiliriz. Eğer sorun daha ciddiyse başka belirtiler de gösterebilmektedir.
Sık sık su içme isteği hissetmenin yanında ses kısıklığı boğazda yanma gibi durumlar eşlik ediyorsa durumun ciddi olduğundan söz edebiliriz. Daha ağır seyreden durumlarda buna konuşmada zorluk tat alma da sıkıntı gibi durumlar gösteriyorsa doktorunuza gözükmeniz gerekmektedir.

Neden ciddiye almalıyız ?

Ağız kuruluğu insanlarca bolca su içip giderilmeye çalışılan bir durumdur. Eğer bunun yanında başka bir belirti yoksa insanlar bunu ciddiye almamaktadır. Ve yaşamları çok etkilenmediği için uzun süre boyunca bu durumu yaşamaktadır. Aslında bu durum çok ciddi hastalık habercisi olacağı için , bunu yaşayan bireyin gerekli testleri yaptırıp nedenini öğrenilmeli ve giderilmelidir. Örneğin anemi şeker hastalığı gibi rahatsızlıklar erken teşhisle önüne hemen geçilebilen hastalıklardır. Bu yüzden erken teşhis ileride yaşanacak problemlerin önüne geçmede kesin çözüm yoludur.

Ağız kuruluğu tedavisi nedir ve nasıl yapılır?

Ağız kuruluğu tedavisinde en önemli adım , tetkiktir. Doktorlar önce bu durumu yaşayan hastanın bu rahatsızlığının başladığı zamandan günümüze kadar olan hikayesini dinler. Büyük hastalıkların ihtimalini elemek için kan testi yapar. Daha sonra hastanın önemli bir probleminin olmadığına ikna olduktan sonra ağız kuruluğunu azaltacak ilaçlar verir . Yeniden tükürük üretimini artırıp hastanın şikayetini dindirmeye çalışır.
Öncelikle hastanın ağzındaki kuruluğu gidermeye yönelik gargaralarla işe başlar Daha sonra hastanın tükürük bezlerini harekete geçirecek sakız çiğneme ve draje emme gibi egzersizler verir. Bu tedaviler işe yaramıyorsa durumun daha ciddi olduğunun işaretidir. Gerekli tedaviler işe yaramazsa doktorlar cerrahi müdahalede bulunabilmektedir.