Diş Kisti Nedir?

Kist, içerisinde iltihap taşımasına ek olarak; hava, sıvı ya da katı madde bulundurabilmektedir. Oldukça yavaş gerçekleşen diş kisti, diş etine ya da çene kemiğine kadar ulaşabilmektedir. Oluşumundan sonra dişte çeşitli sorunlar meydana gelmektedir.

Diş Kisti Oluşumu Nasıl Gerçekleşir?

Diş Kisti Nedir?

Diş kisti çenede oluşmaya başladıktan sonra ağrı yapmazsa ve ağıza etki ederek iltihap oluşturmazsa uzun süre boyunca fark edilemeyebilir. Fark edilmeyen kist, zamanla çene kemiğine zarar vererek büyüyen kemiğin kaybına yol açabilmektedir. Son derece tehlikeli olan diş kisti oluşumunun fark edilmemesi diş kisti oluşumunun nedenini öğrenmenizi geciktirecektir. Neden olduğu belirlenen diş kistlerinin meydana gelme sebepleri; diş travması, kötü diş tedavileri ya da çürükler olabilmektedir. Diş kisti oluştuktan sonra şişlik olabilmektedir. Eğer şişlik oluştuysa şanslısınız demektir. Hemen diş hekiminize başvurarak bu sorunun tedavisine başlayabilirsiniz.

Şişliğe neden olan diş kistinin çok nadirde olsa ağrı yaptığı görülmektedir. Bu son derece ciddi bir durumdur. Bazı durumlardan sonra iltihap yapan diş kisti başka organlara sıçrayıp insanı ölüme götürebilmektedir.

Diş Kistinin Riskleri Nelerdir ?

Ağız diş ve çene cerrahisi alanında en önemli sıkıntılar arasında olan diş kisti eğer fark edilip tedavi edilirse çene kemiğinin kırılmasına sebep olabilmektedir. Sadece bu kadar az zararı olamayan kist, eğer enfeksiyonunu kana karıştırırsa kalbe, eklemlere ve böbreklere taşıyabilmektedir. Bir enfeksiyonun diğer organlara sıçraması sağlınız açısından hiç olumlu sonuçlar doğurmayacaktır. Enfeksiyonun yayılmasından sonra uyumak, kişi için oldukça zorlaşır. Uyuma sebebiyle vücudun dinlenmesi zorlaşır. Bundan dolayı vücut direncini ve gücünü yavaş yavaş kaybetmeye başlar.

Diş Kistinin Tedavisi Nasıl Olmaktadır?

Diş kistinin, erken tespit edilmesi halinde ve eğer kist hale küçük haldeyse diş çekimi kökten çözüm yoludur. Fakat bazı durumlarda diş çekimi yeterli olmayabilmektedir. Bu gibi durumlarda diş çekimi sonrası diş kistinin tamamen temizlenmesi önemlidir. Eğer diş çekimi sonrası diş kökünde kist kalırsa oradan çeneye ulaşarak çene kistine dönüşecektir ve daha büyük sıkıntılara neden olacaktır. Diş kistinin, çene kistine dönüşmesi durumunda kist, çene kemiğine zamanla zarar vererek kemiğin çökmesine sebebiyet verecektir.

Diş kisti hiçbir zaman sadece ilaç tedavisiyle son bulmamaktadır. Tedavisi için cerrahi müdahale şarttır. Bunun içinde fark edildiği ilk günden itibaren doktora başvurulmalıdır. Doktor tarafından gerekli muayeneler gerçekleştikten sonra yukarıda bahsedildiği gibi ameliyat gerçekleştirilmelidir. Daha sonrasında ise doktorun belirlediği tarihler arasında düzenli kontrollerini yaptırmalıdır .

Diş Kisti Sonrasında Yapılması Gerekenler Nelerdir?

Diş kisti ameliyatın sonrasında 2 saat boyunca hiçbir şey yenmemeli ve içilmemelidir. Bu süreçte çorba gibi sıvı gıdaların tüketilmesi ameliyat edilen bölgenin zarar görmesine neden olmaktadır. Bu nedenle bu tür gıdalardan uzak durulması tavsiyemizdir. Buna ek olarak tedavi süreci bitinceye kadar alkol tütün ve türevleri tüketilmesi son derece sakıncalıdır. Kullanıldığı taktirde iyileşme süresini de uzatacaktır.

Ameliyat sonrasında ilk günlerde doktor söylemediği sürece gargara ve diş fırçalaması yapılmamalıdır. Eğer yapılmaya çalışılırsa yara ciddi hasar alabilir ve yara tekrar kanamaya başlayabilir. Yara iyileşmeden o tarafla yemek yenilmesi de son derece sakıncalıdır. Bu durumun ihlalinde tekrar yaranın kanamasına sebep olmaktadır. Ayrıca ameliyattan sonra doktor tarafından ilaçların ihmal edilmemesi gerekmektedir.